Ergotherapeuten delen kennis
Na onderzoek in meerdere klassen door de ergotherapeuten bleek dat de schrijfkunsten van meer kinderen beter konden. “We hebben uitgebreid bekeken wat we hieraan zouden kunnen doen”, legt Sanne uit.
Zij verzorgde een presentatie voor het team en deelde kennis over de hersenontwikkeling van kinderen en hoe belangrijk lateralisatie is. Dat is – heel simpel gezegd – de voorbereidingsfase die een kind moet doorlopen voor het aan schrijven toe is.
In die lateralisatiefase ontwikkelt een kind ook een voorkeur voor links of rechts schrijven. Mist een kind dan stappen, dan kan dat later leerproblemen met zich meebrengen. “Wij kwamen bijvoorbeeld wel kinderen tegen die niet van links naar rechts werkten, maar andersom”, illustreert Sanne. Dat maakt leren schrijven wel lastig natuurlijk.
“Wij zien in onze praktijk vaker kinderen die moeite hebben met schrijven”, vult Karin aan. “Daar is de Latasteschool zeker niet uniek in. Ik denk toch dat het te maken heeft met dat kinderen minder belevend spelen en nog niet klaar zijn om met het schrijven te starten op het moment dat dit op school gevraagd wordt.”
In plaats van spelen met Duplo of Lego, kleien of zandkastelen bouwen, zitten kinderen tegenwoordig vaker op hun iPad. En daarbij ontwikkel je de fijne motoriek veel minder.